De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Ellipsen en hyperbool

In mijn boek worden 2 mogelijkheden gegeven om variabelen bij gebroken formules of vergelijkingen vrij te maken. Uit C=A/B volgt B=A/C en A/B=C geeft A=BC. Dan worden er twee voorbeelden gegeven waarbij bij de ene wordt vermeld, dat je aan de wisseleigenschap niks hebt. Namelijk K=2q-1/q+3.
Het andere voorbeeld 3x/x+y=5-x wordt wel gebruikt gemaakt van de wisseleigenschap.
Hieruit wordt voor mij niet duidelijk wanneer je welke manier mag/kan gebruiken. Hoe weet je wanneer je wat moet gebruiken?

Antwoord

Bij het eerste voorbeeld staat 'q' zowel in de teller als in de noemer. In het geval heb je niet zoveel aan die 'wisseleigenschap'.

In het tweede geval kan de eigenschap wel handig inzetten om y vrij te maken:

$
\large\eqalign{\begin{array}{l}
\frac{{3x}}{{x + y}} = 5 - x \\
\frac{{3x}}{{5 - x}} = x + y \\
y = \frac{{3x}}{{5 - x}} - x \\
\end{array}}
$

Het wel of niet gebruiken van de eigenschap heeft dus vooral te maken met de vraag of het iets oplevert.
Hopelijk helpt dat.

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Vlakkemeetkunde
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024